Markedsføring på Instagram kan være utfordrende, fordi det inngår mye prøving, feiling og planlegging. For å gjøre det lettere har jeg kommet med 5 gode tips for organisk markedsføring gjennom Instagram. Les tipsene og prøv dem ut!
Vil du nå ut til flere kunder er det viktig å lage en strategi for publisering av innhold på Instagram. Regelmessig posting blir prioritert av algoritmen. Lag en plan og tenk langsiktig. Hva driver du på med og hvordan vil du kommunisere det? Du kan lage et tankekart med farger, toner, en personas for kundebasen og hva du ønsker å formidle. Planen bør være realistisk og noe du kan fortsette med i lang tid fremover. I Fotova har vi en plan om å publisere 4 innlegg i uken, hvor minst ett av innleggene er en Reels og mandagens post er #UkensLilleBedrift.
Infografiske poster er veldig populært nå til min store fornøyelse. Det er en super måte å skape engasjement på kontoen din. Infografiske poster blir ofte delt mye som gjør at du kan nå et bredere publikum. Dette fører også til at bedriften din blir mer troverdig og likt. Læringsrike innlegg skaper verdi for seeren og fører også til at du blir sett på som kunnskapsrik. Men pass på kildene du bruker når du lager posten, og at du ikke sprer feilinformasjon. Infografiske poster kan gjerne bli lagt som karuseller med flere slides i samme innlegg. Disse innleggene kan for eksempel lages i Canva.
At innholdet ditt skal være relevant er litt no brainer, men likevel ser du flere kontoer med helt tilfeldige innlegg som ikke står i stil med resten av kontoen. Av å til har man noe man vil dele som ikke passer helt inn, da kan du heller bruke Instagram story eller droppe det helt til fordel for helheten. Du bør ha forskjellige typer innhold på kontoen din. Litt salg og nyheter, litt om hvordan produktet brukes, og litt personlighet og gøy.
Reels er en kreativ måte å fortelle en historie til følgerne dine på. I forhold til vanlige videoer på Instagram har reels en mye høyere engasjement da man kan trykke seg inn på en feed for å se Reels. Å lage korte engasjerende videoer med trendy lyder og Instagram sin egen tekst gjør reelen din perfekt til algoritmen.
Kommuniser med følgerne dine. Folk går som regel for det som er kjent for dem, og Instagram er en super måte å holde kontakten på. Du kan gjør dette gjennom Q&A og meningsmålinger på story og være aktiv med å svare på kommentarer på innlegg. Vi liker også å handle av folk og bedrifter vi føler at vi kjenner, så bruk bilder og video av de ansatte i markedsføringen. Brandingen styrkes med familiaritet og dette er virkelig verdt å tenke på når du ønsker å ha en god Instagram til bedriften din.
Har du et innlegg som kan deles på flere brukere? Tagg en annen bruker som samarbeidspartner! Når den andre kontoen godtar vil begge kontoene stå som avsender av innlegget og innlegget vil dukke opp på begge sin profil. Fin måte å dele innlegg på og nå ut til flere på.
Finn ut hva hashtags målgruppen din bruker og bruk dem som er relevant for din post. Dette kan feks være #litenbedrift om du har en liten bedrift som har andre bedrifter som målgruppe. En annen hashtag kan være #høstmote hvis du er en motebutikk som vil selge klær til forbruker. Husk å ikke bruk for mange fordi Instagram prioriterer ikke innlegg med mer enn 3-5 hashtag.
Husk å alltid legg til sted for posten. Dette hjelper deg i å nå fram til andre i samme område.
Håper du fant tipsene nyttige og lykke til med Instagram-markedsføringen!
Ønsker du at vi hjelper deg med produksjonen av bilder og film, så ta kontakt med oss.
Følg oss gjerne på sosiale medier for jevnlige oppdateringer!
Skuteviksbodene 13
5035 Bergen
Norway
Kun åpent etter avtale.
© All Rights Reserved Fotova - Website and design profile by Martha Rosenlund