Forskjellige typer bedriftsportrett

De fleste ønsker å fremstå profesjonelt i jobbsammenheng, og derfor er det viktig med et godt bilde av seg selv. Det finnes mange forskjellige typer bedriftsportrett, og hvilken type som passer deg kommer an på hva du skal bruke bildet til. Smak og behag kommer også i tillegg selvfølgelig. Jeg skal nå vise deg noen forskjellige valgmuligheter som du kan tenke gjennom når vi skal planlegge portretter for deg og din bedrift.

1. Klassisk ansattfoto på hvit bakgrunn

Som CV-foto er hvit bakgrunn det aller mest vanlige. Noen ganger kjører vi 100% hvit bakgrunn og noen ganger lys grå som på bildet under. Øyet vårt tenker det er hvitt, og det blir et mer nedtonet bilde. Hvit bakgrunn er veldig vanlig å bruke når en bedrift har mange ansatte rundt om i landet da det er lettere å få like bilder hos forskjellige fotografer. Det ser også fint og oversiktlig ut på nettsiden når alle de ansatte har like bilder.
Bedriftsportrett av Silje Algrøy i Horde - Foto Veronika Stuksrud
Bedriftsportrett av Silje Algrøy i Horde - Foto Veronika Stuksrud

2. Klassisk portrett på mørk bakgrunn

Historisk sett har det gått veldig i baner hva folk liker best av mørk og lys bakgrunn. Begge deler er klassisk og fint. Øynene våre går ofte mot det lyse i et bilde, og derfor kan mørk bakgrunn være med på å trekke fokuset til fjeset istedenfor alt rundt. For enkeltpersoner som kommer i studio og som ikke skal brukes med andre ansatte på en nettside tar jeg ofte bilder av dem både på hvit og mørk bakgrunn. Da er det mange som til syvende og sist velger å bruke et bilde på mørk bakgrunn. Disse er også veldig fine i sorthvitt.

Jon Håkon Hegdahl fra Stiegler - Foto Veronika Stuksrud

3. Ansattbilder i kontorlokale

Ansattportretter trenger ikke alltid å være tatt i studio. Det kan ofte bli veldig fint å ta dem i lokalene deres også. Som her for G2 Ocean i Bergen. Å fotografere ansatte i miljø er veldig fint om dere tenker å dele bilder av de ansatte på sosiale medier. Det blir mer liv i bildene og mer interessant for seeren å se hvor de ansatte jobber enn å se bilder av dem fra studio. Det kan også være stilig og moderne å ha et design på nettsiden hvor alle de ansatte har forskjellige bakgrunner i samme type stil, som feks Sans har valgt.

G2 Ocean - Foto Veronika Stuksrud
G2 Ocean - Foto Veronika Stuksrud

4. Bedriftsportrett utendørs

Å ta bedriftsportrett utendørs er perfekt for annonser og innlegg på sosiale medier hvor seeren skal skjønne at vedkommende holder til i Bergen eller jobber med noe som er relatert til bygninger, natur eller lignende. Mange kan ofte være mer avslappet utendørs da det føles mer naturlig, og det kan fort vises på bildene. Ønsker du både bilder i studio og utendørs på samme dag vil jeg helst anbefale bilder i studio først da sminke og hår kan bli litt mindre perfekt av vinden utendørs.

Ragnhild Fresvik - Grieg Gruppen - Foto Veronika Stuksrud
Ragnhild Fresvik - Grieg Gruppen - Foto Veronika Stuksrud

5. Situasjonsbilder av ansatte

Å ha situasjonsbilder som viser mer av arbeidshverdagen deres er også veldig smart å ha i bildebanken. Da er de klar til å deles på sosiale medier når dere skriver om forskjellige emner. Folk liker å se folk de kjenner, så dere kan tjene på å bruke bilder av de ansatte i markedsføringen.

Karabingruppen - Foto Veronika Stuksrud
Karabingruppen - Foto Veronika Stuksrud

Hva er best og mest optimalt?

Nå sitter du sikkert igjen med mange tanker i hodet om hva som er best og mest optimalt for deg selv eller bedriften. Det mest optimale er egentlig å ha 2 sett med bilder; Bilder i studio for presentasjon av alle ansatte på «Om oss» på nettsiden + bilder i miljø eller ute av personene dere ønsker å dele bilder av på sosiale medier.